Juhiabisüsteemi rekalibreerimine
Mis on rekalibreerimine?
Juhiabisüsteemide rekalibreerimine on protsess, mille eesmärk on auto andurite ja kaamerate õigesti joondamine nii, et juhiabisüsteem ehk ADAS saaks töötada ettenähtud viisil ning vastaks tootja nõutud standarditele. Meie käsutuses on Hella Gutmann CSC (camera sensor calibration) seadmed ja pärast esiklaasivahetust teostame vajadusel kaamera rekalibreerimise, et taastada esiklaasi vahetuseelne seisukord. Tutvu Carglass® hinnakirjaga.
Miks on korrektne rekalibreerimine oluline?
Peale esiklaasi vahetust muutub juhiabisüsteemi asend ning tehases kalibreeritud nurk selliselt, et kui rekalibreerimine ära jätta siis ei mõõda andurid ja kaamerad enam õigesti distantsi, vahemaad, takistusi ning potentsiaalne oht endale ja teistele on kiire tekkima, eriti kui olete juba harjunud juhiabisüsteemi usaldama!
Näiteks juba +1° kaldenurk võib põhjustada olulise mõõtevea ja tulevase potentsiaalse ohu:
- ümbritseva keskkonna vale tõlgendus – objekt on tegelikult lähemal kui kaamera mõõdab
- juht saab valesid hoiatusi või ei saa neid üldse kuna andurid ja kaamera ei tee korrektselt koostööd
- usaldades teadlikult või ka teadmata rekalibreerimata juhiabisüsteemi on tulevane õnnetus väga tõenäoline!
Carglass® võimaldab peale klaasivahetust alati rekalibreerida juhiabisüsteemid tootja poolt algselt paigaldatud standardile. Eduka rekalibreerimise kinnituseks väljastame rekalibreerimise serifikaadi. Carglass® kasutab serifitseeritud seadet Hella Gutmann CSC (camera sensor calibration), mille abil saab 90% kõigist hetkel olemasolevatest automudelite juhiabisüsteemidest rekalibreeritud nõutud standardite kohaselt.
Millest koosneb täiustatud juhiabisüsteem?
Mõiste täiustatud juhiabisüsteem (ADAS – advanced driver assistance systems) kirjeldab kaasaegsete sõidukitesse sisseehitatud funktsioone, mis on mõeldud juhi abistamiseks sõiduki ohutul kasutamisel.
NB! Juhiabisüsteemi kuuluvad sensorid mõõdavad ja keskaju analüüsib ümbrust sõiduki ümbruses/läheduses. Kõige olulisemad kaamerad paiknevad esiklaasi ülaosas ja on kalibreeritud autotehases. Juhiabisüsteemide tegevuspiirkonnad ulatuvad alates 20 cm-st kuni 500+ meetrini.
Kolm kõige enam levinud sõiduabilist aastaks 2025 on otsasõidu, kokkupõrke hoiatus koos pidurdusega (CA Collision Avoidence); sõidureast väljakaldumise hoiatus (LDW Lane Departure Warning) ja liiklusmärkide kuvamine (TSR Traffic Sign Recognition).
Rekalibreerimise protsess Carglass®-is
Levinud on kolm rekalibreerimise tüüpi, sõltuvalt autotootja tehnoloogiast ja nõudmistest:
1..Staatiline rekalibreerimine viiakse läbi samas töökojas kus ka klaasivahetus. Ajakulu 30 min.
2. Dünaamiline rekalibreerimine on välitingimustes, maanteedel läbiviidav juhiabisüsteemide rekalibreerimise meetod. NB! Protsessi edukas lõpuleviimine eeldab vastavaid ilmastiku- ja teeolusid, kus sõiduradade kattemärgistused peavad olema hästi nähtavad! Seetõttu arvestage nende piirangutega (näiteks talvel) ning ajakulu on ka oluliselt suurem – kuni 1,5 tundi.
3. Kombineeritud rekalibreerimine on nõutav teatud autotootjate puhul, kus töökojas alustatud staatiline rekalibreerimine viiakse lõpuni dünaamilise rekalibreerimisega maanteel. (Näiteks mõned stereokaameratega Mercedes-Benz mudelid jne.) kokku ajakulu kuni 2 tundi.
Rekalibreerimise protsess koos esiklaasivahetusega Carglass®-is hõlmab järgmiseid tegevusi:
- Klaasivahetuse eelne veakoodide lugemine
- Klaasivahetus + andurite taaskinnitus
- Diagnostikaseadme ühendamine
- Sõiduki paigutamne ühtlaselt valgustatud, tasasele pinnale
- Kalibreerimisstendi paigaldamine auto ette, vastavalt tootjatehase juhistele
- Kalibreerimise põhiprotsessi teostus
- Koolitatud klaasitehniku järelkontroll veendumaks veakoodide puudumises
- Rekalibreerimissertifikaadi vormistamine
Sõiduauto esiklaasi keerukus
Tehnoloogia areng ja suuremad nõudmised liiklusohutusele muudavad autoklaasid järjest keerukamaks. Autoklaaside hinnad ja kogu vahetamisprotsess muutub seetõttu tahes tahtmata kulukamaks, sest ainult õiged tööriistad, rangelt ettenähtud protseduuride järgimine tagab kahjujuhtumi eelse seisundi ning klaasivahetuse järgse ohutu liiklemise! Carglass® maailmatasemel seadmed ning koolitatud spetsialistid-tehnikud suudavad edukalt käia autotööstuse arengutega käsikäes ja mis olulisim – ilma viivitusteta!
Millised keerukad omadused on väljatöötatud tänapäeva autoklaaside jaoks:
Turvalisus ja mugavus:
- Akustiline klaas kolmekihiline PVB (Polüvinüülbutüraal)
- Soojendusega klaas
- Hüdrofoobne klaas (isepuhastuv, vett tõrjuv)
- Soojust peegeldav klaasikate
- Soojust absorbeeriv klaasikate
- Peegeldusvastane klaasikate
- HUD (head up display) info kuvamine esiklaasile
- AR HUD (liitreaalsus pildi kuvamine esiklaasile)
- IR Cut klaas (kasutatakse kaamerate katteklaasis, et “lõigata” infrapunavalgust naturaalsete värvidetoonide saamiseks)
- Super UV-Cut klaasikate (elimineerib 99% UV kiirgusest auto interjööri)
Intelligentne kontroll:
- Integreeritud antennid (raadio, GPS, V2X)
- ADAS süsteemide toetamine (kinnitus, moonutusvaba, ohutus)
- isetumenev klaas
Keskkond:
- kergemad, õhemad klaasid (vähem saastamist)
- fotogalvaaniline klaas (tehnoloogia mis võimaldab valguse muundada elektriks)
Stiil ja esteetika:
- panoraam esiklaas (avaruse suurendamine)
- panoraam katuseluuk
- meeleoluvalgustusega klaas “Ambient Lighting” (näiteks “tähistaevas”)
- toonitud klaas
Autoklaasid kui integreeritud terviku osa:
- esiklaas kui oluline autokere jäikuse tagaja (esiklaas 30% autokere üldjäikusest)
PS Lähiaastate kiire trend on akustilised klaasid, vihmasensorid, juhiabisüsteemid, info kuvamine esiklaasil. Aastaid on autoklaasid muutunud pindalalt suuremaks, samas õhemaks ja kergemaks.
Kahjuks suurendab see ka tõenäosust, et juhuslik kivi võib tabada sagedamini esiklaasi kui klaasipinnad muutuvad avaramaks! Näiteks Volkswagen Golfi 7 põlvkonna klaasi pindala suurenes tervelt 33% võrreldes eelmise, 6. põlvkonnaga!
Esimesena (sõiduautode masstootjana) maailmas on 8. generatsiooni VW Golf-il juba standardvarustuses V2X tehnoloogia. V2X (Vehicle to “Everything” communication) on sõidukitele integreeritud tehnoloogia mis suudab näiteks kommunikeeruda teiste “omasugustega” ehk tuvastada üksteise asukohta, kiirust ja liikumisi kõrvalt, külgedelt, ristmikelt mida kaamera või radaritehnoloogia ei suuda.